fredag 3 juni 2011

Jonny Rocker

På fotot är det min gamla vän Jonny Rocker i mitten. Han jobbar inom turistnäringen och hade en gång i tiden vipkort till alla Wallmans nattklubbar. Kolingen, Golden hits, Wallmans salonger.
Vi lärde kände varandra när vi hängde på samma kvarterskrog Zinkens krog där våra fotbollslag FC Krukan och BKB hängde efter matcherna på Zinkens IP. Jonny Rocker kom från fotbollsvärlden, hade varit tränare, åkte ofta på utlandsresor för att se landskamper och party.
Han har samma musiksmak som Tom och när vi förfestade så åkte ofta Alarm, Deep Purple, Lizzy, Winnerbäck, på hans stereo och vi sjöng ikapp med drinken i näven.

Trots att jag umgåtts med hårt festande rockmusiker ända sen 1983 så hade jag mött min överman.
Jag kände alltid samhörighet med band som Motley Crue, Iggy Pop, Stones, Nick Cave, Guns´n Roses, m.fl, dvs musiker som såg partyt som en del av livet.
När jag som 17-åring blev basist i Stockholms Pärlor 1983 så blev det startskottet för ett enda långt party över 80-90-talet, som kulminerade under Tequila Girls europaturneér som ibland var upp till 6 veckor i sträck.
Vet inte om jag än idag hämtat mig från den tiden:)

Men Jonny Rocker blev min överman.
Festade jag med Jonny blev det ofta flera dagar i rad och han vek aldrig ner sig. Åkte vi på kryssning la han sig sist och vaknade först. Kl 8 kunde han gå upp, mot frukostbuffen och där blev det Gammeldansk och några frallor. Sen upp på däck för några öl. Klockan var 10...
Jag hängde med så gott det gick men ibland däckade jag på tredje dagen.
Tom hade mött sin överman.

Tillägger att Jonny Rocker stadgade sig för 4 år sedan och lämnade det vilda livet.
Och det kanske både han och jag ska vara tacksamma för...

Tack för den tiden Jonny.

Soundtrack till de här åren i början på 2000-talet blir:
Lars Winnerbäck "Söndermarken"
Nyponbuskar nyponbuskar överallt bara nyponbuskar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar