tisdag 24 maj 2011

Klass-samhället lever idag precis som förr

Rocknroll har alltid handlat om klass-samhället. Även idag. Några idioter i dag påstår ibland i media att klass-samhället är borta. Ofta med argumentet att "jamen hantverkarna tjänar ju bra idag". Dom ja!

Några påminnelser:

Lennon sjöng: " A working classhero is something to be".
Mick Jagger kom från medelklass och gick på Handels och hade en trygg plan B ifall Stones hade floppat. Vilket Keith inte hade...
Elvis körde lastbil som en äkta arbetare.
Thåströms far var välbetald yrkesmilitär.
Joe Strummers far var välavlönad diplomat. Men Joe själv sökte sig neråt, och bodde länge som arbetslös i risiga ockuperade dragiga hus i London.
Mikael Wiehe står för intellektuell vänster och ska symbolisera arbetarklassen. Wiehe är lika intresserad av pengar som vilken företagare som helst. Tyvärr.
Sex Pistols var fyra arbetslösa loosers som var äkta vara, rätt från brittisk underklass. Pure!

Nog om det. Ni vet precis som alla andra att klass-samhället finns inom rocknrollen och i övriga samhället än idag.

Idag ser jag klass-samhället varje dag. På fredagar lämnar jag kontoret redan vid 15 (sommartid) för att cykla hem på min svindyra Monark citybike till Kungsholmen för att hälla upp fredagens glas rödvin.
Irja är en av våra städerskor och bor i Tensta, hon jobbar varje dag mellan 12-21 och när jag lämnar rummet har hon många många timmar kvar. Hon tjänar uppskattningsvis kanske hälften av vad jag gör.

Klass-samhället lever i högsta grad än idag.
De som tror annat är puckon!

Foto: Sex Pistols.
Ett av rockhistoriens mest äkta band. Skapat av en driftig manager som hittade fyra loosers från brittisk underklass. Resultatet blev en av världens argaste skivor "Never mind the bollocks". När gruppen upptäckte att dom var "cheated" så la dom ner mitt under USA-turne 1978 i San Francisko och lämnade managern åt sitt öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar