tisdag 2 augusti 2011

Om filmen Cornelis

Amir från Infinitie Mass gjorde det inte lät för sig när han ville göra en film min hjälte Cornelis. Eftersom Tom Aland redan HAR GJORT EN FILM om mästaren. SVT har visat den flera ggr. Jag hade den på vhs länge.
En dokumentär som är mycket bra och innehåller intervjuer med exfruar, sonen Jack, musiker och Cornelis själv.
Den filmen har nog alla hardcorefans sett redan.

Så. Varför ska man då gå och se en norsk skådis försöka härma Cornelis stockholmsdialekt?
Se Johan Glans spela Anders Burman. Nej det ska man inte...
Så det gjorde jag inte, jag besökte piratbukten istället.

Filmen Cornelis är som en parodi på en biografisk film.
Värdelös. Har man hört Cornelis prata så håller det inte att ha en norsk skådis/musiker i huvudrollen.
Dessutom faktafel. Jag var på hans Roskildekonsert 1987 två månader innan han dog.
Den var i ett blått stort TÄLT. Succe och danskarna klättrade upp i tältstängerna och det var ren skär glädje och kärlek i tältet.
I filmen filmar Amir det som en utomhuskonsert på stora orange scenen. Pinsamt.
Borde varit lätt att kolla fakta innan...

Skräpfilm. 1 +
Se Tom Alands doku om Cornelis istället.

"Felicia adjö
Vi måste alla dö"
c. C. Vreeswijk

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar