lördag 7 januari 2012

Ulf Lundells senaste bok

Min relation till Ulf Lundell är från 1980. Skivan var Längre inåt landet som Larsa hade på vinyl och boken var Vinter i paradiset.
Jag har inga syskon.
Så Uffe fick bli min andliga storebror.
Jag tog efter allt.
Spriten. Friheten. Längtan efter Kvinnan. Vägra fastna i tristess. Resorna.

Så vad blev då slutstationen för Lundell själv?
Ensam. Fortfarande. Fri men verkar lida av det. Resorna gör han ensam i bil i Europa.
Thats it.
Det där gjorde att jag kände mig lurad av storebror för några år sen. När varje bok upprepade sig. När varje låt handlade om samma gamla teman.
Jag var lurad. Uffe hade inte svaren.
Det som jag trodde var svaren visade sig inte hålla.
Uffe själv är 60 idag. Forfarande ingen kvinna. Spriten höll inte. Resorna förblev ensamma.

Jag lämnade Uffe i början av 90-talet- Upprepningar är det värsta jag vet. Köpte allt men var less på det förbannade gnället, på livet, som inte blev som Uffe ville på 70-talet.
Och det var just det som hände med Mästaren.
När han själv upptäckte att hans privatliv var rena skiten, att det sög att vara ensam och fri, ja då återstod bara att klaga på nåt annat än sig själv.
Vad valde han?
Sverige såklart. Och Stockholm.
Är man missnöjd med sig själv så klagar man på andra. Om man är dum alltså...
Uffe tycker sedan ca 1990 att hemlandet är skit och att Stockholm är piss.

Senaste romanen då?
 "Allt är i rörelse" heter den och det är just det som Uffe verkar hata. Inget ska förändras.
Sverige och Stockholm ska vara som på hippietiden under 1960-70-talet, då hade Uffe varit glad idag 2011.
Boken handlar inte om nånting.
Ensam man på en gård är gnällig och uttråkad.
Dricker ibland. Ensam.
En bisexuell kvinna kommer ibland och hälsar på. Det verkar han glad för.
Barnen träffar han inte, därför att han inte har nån lust.
Gnäll över nyheterna i DN och på tv varje sida.

Ja läs själva men gör inte som Tom, som la ut 250 spänn på dyngan.
Låna på bibblan eller köp pocket.

Ulf Lundell 2011: Uttråkad av sitt liv och saknar självinsikt, så det är hans hemland det är fel på istället. Inte honom själv...

Väx upp! Förändra dig själv istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar