fredag 9 december 2011

Boken "Strindbergs stjärna", jesus vilken smörja

Började bra. En dykare i Borlänge dyker ner i ett gruvschakt i en sjö djupt som fan. Hittar ett lik och ett kors. Media hakar på. Korset vill flera ha. En tjej från Italien intervjuar dykaren, slår ihjäl honom och flyr hem till Italien på motorcykel på ett dygn.
Ok.
Tyvärr kommer historieexperten dit och hade bestämt träff med dykaren. Han är pillerberoende och råkar somna brevid dykarens lik ute i skogen. (javisst, redan här börjar det spåra ur).
Givetvis blir han anklagad för mordet och förd till Stockholm för häktet. Han får en kvinnlig advokat som försvarare.
De två blir sen förda - trots att han är misstänkt för mord! - till en mystisk villa på Djurgården där några märkliga typer i maskopi med svenska polisen, börjar förhöra historieexperten om korset som dykaren hittade. Han har ju inte korset så han och advokaten blir inlåsta i källaren, men lyckas fly i natten.
Hänger ni med?

De flyr till gubbens syster som bor under jorden under Kymlingelänken. Helt sjukt. Hon kan styra Green Cargos godståg via sin dator, och hon har inrett en godsvagn som en Agata Christe bok!

Detta händer under första 100 sidorna!!!!!!!!!!!!
Jag gav upp. Författaren verkar helt rubbad och ägnar ett kapitel åt kemiska formler angående det förbannade korset.
I rest my case.
En jävla tur att jag inte hade lagt ut 200 spänn på skiten...

Strindbergs stjärna är alltså översatt redan innan den kom ut i Sverige till flera länder. Förskott har kommit från de utländska agenterna.
Men boken är en svensk ripoff på DaVincikoden. Den var också usel i språket men intrigen höll i alla fall.

Strindbergs stjärna är bara genom-usel och framför allt helt otrovärdig!
VARNING!

Eftersom Tom alltid har rätt så bifogar jag SVD recension som jag läste PRECIS NU, alltså efter jag läst mina 100 sidor av skiten.
Två experter har inte fel:) Se här:

Citat Martin Lagerholm SVD 2010-10-15
Klicka:
http://www.svd.se/kultur/en-mysterios-framgang_5509945.svd




Det var där jag slutade, 100 sidor.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar