söndag 23 oktober 2011

Kriminalroman

Nervöst. Väntar på besked från de 3 stora förlagen i Sverige. De har fått utkast på manuset och en presentation av vem Tom Lilywhite är.
Jag är ganska luttrad - första refuseringen kom 1989 - så jag väntar mig mail som låter typ så här:

"Tack för ditt erbjudande. Storyn låter mycket intressant men givetvis måste vi läsa hela manuset för att kunna fatta beslut om publicering. Sänd in det när du är klar.
M v h
Bonniers"

Jag tänker ge Camilla Läckberg en rejäl match om läsarna!
För mig som skrivit i Klas Östergrens anda (inga jämförelser i övrigt) känns det löjligt enkelt att få ihop en deckare. Man kan ju strunta i prosan. Bara rikta in sig på spänningen.
En sån som Liza Marklund skriver ju inte bättre än en gymnasieuppsats i Svenska B.
Det vet hon om.
Men mångmiljonär är Liza, det ska gudarna veta:)

Är ju bara som Alex Schulman, Jonas Karlsson, m.fl som får ge romaner oavsett nivå. Därför de är mycket kändare än Tom.
Dvs en sån som Alex får publicera en roman oavsett kvalite pga namnet. (Schulman verkar rätt lat. Första boken om sin döde far. Andra boken om sin lycka av att ha träffat sin fru. Inte någon fantasi direkt).
Lätt som en plätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar