söndag 16 oktober 2011

Litteraturtips från Tom

Ja det är bara att kapitulera. Karl Ove Knausgård med sin svit "Min kamp" som kommer att slutföras i 6 romaner.
Han skriver om grå vardag som trebarnsfarsa i Min kamp 2, och därmed petar han ner Lundell från tronen som gnällig realismskildrare. Karl Ove är skandinaviens kung inom skönlitteratur nu. (b-deckarna som säljer för miljoner räknas inte in här, som att jämföra Zlatan med en korpspelare).
Dessutom gnäller inte Knausgård, han bara visar hur det är och eftersom endast ett geni kan få t ex en parmiddag att bli läsvärd över fyra sidor, så kommer denna prisbelönta författare att få nobelpriset inom 10 år.
-------------------------------------------------
Biografin om Olle Ljungström ska snart införskaffas. I DN avslöjade Olle varför han inte själv orkar skriva en bok eller biografi. "För dåligt tålamod. Jag skriver 10 sidor och sen tröttnar jag" löd svaret.
Trist att biografin inte innehåller något om hans förhållanden. Kanske ville inte exen medverka?
----------------------------------------------------
Ulf Lundell tillbaka efter förra romanen "Vädermannen".
Måste erkänna att jag inte är sååå sugen längre. Ända sedan ca 1990 har hans romaner varit snarlika: gnäll på Sverige och Stockholm och svenskarna. Lite inlägg om taffliga deckarintriger som mest varit pinsamma.
Trots att han alltså bodde i Skåne i den senaste "Vädermannen" så klagade han istället på sin ensamhet där.
Men Lundell kommer fortsätta ha god ekonomi eftersom såna som jag ÄNDÅ köper boken, trots att jag inte är så sugen.
Tycker mest synd om honom nuförtiden. Ensam på en gård och långt till barn och barnbarn.

--------------------------------------------------------------

Paul Austers senaste äntligen översatt. Även den ska köpas och läsas.
---------------------------------------------------------
Alltid gillat GW Persson. Hans biografi "Perssons grabb" ska också läsas.
-------------------------------------------------------
Rockstjärnan Kee Marcello från Easy Action och Europe blir nog en höjdpunkt för mig. Tyckte alltid det var för tyst kring John Norums avhopp 1987 när Kee klev in i bandet och för tyst om deras världsturneer som måste varit magnifika eftersom 4 av medlemmarna var bankrutt när bandet la av 1992.

--------------------------------------------------------

Det var allt denna söndag. Puss puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar