söndag 5 juni 2011

Ni vet, sångaren från Atomic Swing

Niklas Frisk har jag respekterat ända sedan jag ringde Sonet (skivbolag 90-tal) och pratade om Tequila Girls demo, som just Niklas hade fått i händerna. På tfn var han blyg som satan. Efteråt hajade jag att han just höll på att spela in Atomic Swings debutskiva när jag ringde. Varför skivbolaget kopplade mig till just Niklas fick jag reda på några månader senare.
När Niklas lämnade Perssons Pack så fick Totte i Tequila Girls frågan om att ersätta på gitarr, mandolin. Totte tackade nej. Och Niklas brydde sig inte.
Atomic Swing blev stora i Japan och Skandinavien.
Inför den tredje skivan (sista skivan, i första vändan) kom min basistkollega Anders Pålsson från Sätra - som jag ersatte i Stockholms Pärlor och som jag bilade genom USA med 1988 - med i bandet. Jag läste om det i Metro på väg till jobbet.
Tror ni jag var avis?
Jodå.....
Jag träffade sen både Anders och Niklas Frisk ute på Hannas och Kvarnen flera gånger och Niklas var alltid trevlig, speciellt eftersom jag spelade i Tequila Girls och för att min polare var basist i hans band.
Men det var då.

Efter Atomic har Niklas släppt skivor med Sweet Chariots, Vanessa & the Os, comeback med Atomic Swing en skiva (2006, fantastisk men ingen hajade nånting av den), A Camp, och skrivit låtar åt alla möjliga.
2011 i juni har nu äntligen Niklas Frisk släppt sin första soloskiva.
Riktigt bra.
Påminner om Atomic Swings comebackskiva i soundet.

Läs mer om Niklas solo här:  http://www.nfchinatown.se/

En topplåt från Atomic Swings comeback 2006 här: http://www.youtube.com/watch?v=yP86QYmtsDA
Första singeln "The flasher" är det.

Kolla in TenderBeats drömproducent, Niklas Frisk.

Bye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar