onsdag 20 juli 2011

Meningslöst nöjestrams om Tom

Oanad talang:
En fena på att läsa kartor. Stolt över det. Frågar aldrig någon i en ny stad om vägen. Läser stadskartor lika briljant som landskartor. Hur kommer det sig?
Analys:
Var sämst i skolan på orientering. Kunde aldrig tyda skogskartan som man fick i handen. Så när jag kom till Peking som tjugoåring och var skräckslagen för att gå vilse och tappa bort mina vänner i den gigantiska staden där ingen kunde engelska (på 80-talet), så skaffade jag en karta och övade mig. På den vägen är det. Har även suttit med bakfulla musiker i turnebuss på polska landsbygden och då var det också en tillgång att kunna kartan briljant för att komma fram till spelstället i tid:)



Saker hos en kvinna som Tom faller för:

Brunett. Brunögd. Älskar musik. Sångerska. Egen stil. Verbal. Glad. Inte åldersfixerad.
Kommer väl aldrig träffa någon sådan men prickar man in några av dessa saker så får man vara nöjd.


Toms bästa musikaliska egenskaper:
Skriver smarta poptexter oerhört fort. Lär mig nya låtar på bas på typ 20 minuter. Kan spela trummor fast inte många vet det. Bra på arrangera musik.

Toms bästa egenskaper som författare:
Har nog inga eftersom förlagen refuserade tre romaner. Men ok. Fastnade aldrig i trista naturskildringar. Gäsp. Skrev kvicka dialoger. Skrev inte pladder utan rakt på kärnan precis som Paul Auster, Bukowski, m.fl. Men vad hjälpte det?

Bästa vapen som tennisspelare:
Forehand. Och att jag aldrig viker ner mig längre.

Bästa konsert:
Omöjligt att säga. Ebba Grön på Oasen efter att "Scheisse" hade släppts. Eller KSMBs avskedskonsert. Strindbergs på Tre Backar. U2 på Konserthuset 1982. Eller David Johansen på Gröna Lund. Eller Ark på Cirkus 2011. Kanske Reeperbahn på Gärdesfestivalen 1982? Eller Primal Scream 1994 på Hultsfred. Cornelis 1987 på Roskildefestivalen. Bruce Springsteen på Isstadion 1980 kanske. Olle Ljungström på Göta Lejon? Magnus Uggla Södertälje Folkets Park 1985 var magiskt. Tom Petty på Scandinavium 1991?
Ni fattar. Det går inte att säga. Men Imperiet på Ritz var alltid fantastiska konserter.

Bästa egna konsert:
Hultsfredsfestivalen 1994 med Tequila Girls. Tyska utomhusfestivaler med Tequila Girls var också grymt bra. Berlin likaså. Lund var magiskt.

Förebilder i livet:
Finns det nåt värre än när kändisar (oftast kvinnliga) svarar "min mamma". Eller "min pappa". Fy fan. Från mina fina föräldrar har jag inte fått nån som helst inspiration. Okulturella. Ofilosofiska. Jag älskar dom. Men inspiration, inte en chans.
Joakim Thåström och Ulf Lundell blir det nog. Jag har inga syskon. De blev mina andliga förebilder, mina storebröder. På gott och ont..,.
Thåis och Uffe. Tack ska ni ha.


Drömmar i framtiden:
Motorbåt nästa sommar! Träna hårt från 1/8. Ny klädstil. Lämna det gamla. Lämna nattklubblivet, det är en dröm som jag redan realiserat. Underbart! Ny bil! TenderBeatskivan vill jag få färdig under 2011. Träffa en brunett. Äta rätt mat. En nyttig period väntar så jag blir fit igen, det var länge sen:)

Vad vill du med den här bloggen?
Roa läsarna. Ge bra tips på bra musik, tv, böcker. Lite private shit ibland.

Vem är Sveriges mest onödiga kändis?
Måste ju vara Linda Rosing. Blondinbella känns också off.

Vem är Sveriges roligaste person?
Johan Glans. Petra Mede. Jämställt ska det vara.


Vem skulle du helst träffa som du inte har träffat?
Hmmm. Har träffat de flesta kändisar redan. Jan Guilou säger jag. Skulle prata om sossarna med honom.

Vad ska du göra ikväll 20/7-2011?
Eftersom jag lämnat nattlivet då jag är överårig för det numera och lämnat över till yngre generationer så har ett nöje försvunnit. Känns skönt men också ovanligt. En barnfri semesterkväll hade jag nog annars tillbringat med S (sjuk) eller IU på Hilton eller Mälarpaviljongen bland 25-åringarna.
But its over now, baby blue, som Bob sjöng.
Vet inte än. Kanske en stilla öl på the local och sen gå hem. S är som sagt sjuk och Y var förhandsbokad sedan tidigare. Vännerna med familjer är inte att tänka på...Ser fram mot Småland till helgen, åker fredag morgon så egentligen skiter jag i vad jag gör tills dess. Kanske en bok i Fredhällsparken? Kanske det local. Vi får se.

KRAM till er alla därute. 



Soundtrack: Olle Ljungström "Bäst". 2007. Samling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar