tisdag 12 juli 2011

Nöjen från Köpenhamn

Hej! Back in town. Bloggandet fortsätter.

Hotell Plaza i Köpenhamn är ju för alltid en Lundellplats. I romanen "Kyssen" så bodde Kennet där och det historiska hotellet beskrivs utförligt. I romanen "En varg söker sin flock" bor huvudpersonen återigen där. När skivan "Den vassa eggen" spelades in 1985 under kaosartade former (Ulf låg i skilsmässa) så bodde Lundell där. Om ni Lundellfans undrar var det ligger, så snett höger framför Centralstationen, där har ni det.




På puben Rosie Mcgee har jag alltid haft roligt, ända sen 1980-talet, när jag upptäckte den på hemresan från en Roskilde festival. Mittemot Tivoli om ni undrar. Bra livemusik stort som tusan. Upptäckte ett coverband från Malmö där 1997 och på fyllan gick jag till deras loge och sa att jag måste boka in dom på Engelen, för dom var så förbannat bra. Dagen efter glömde jag bort det. Sen började dom ringa...
Byggarbetsplats på halva Rådhusplatsen. Det här var vad som fanns kvar.
Rockklubben FLOSS var den hetaste, trendigaste musikstället på 80-90-talet. Jag visste inte att det var nerlagt numera, men så här såg entren ut och verkade inte så aktivt direkt:) Lite sorgsen vart jag allt. Såg många bra band där.
Krasnapolsky är förutom Rosie Mcgee mitt favvoställe i Köptenhamn. Baren har aircondition, snygg inredning och goda drinkar och trots att det är hippt så är det normala priser, vilket är unikt. När jag skulle ta fotot, satt en pundare och bara hängde på uteserveringen utan att beställa nåt. Jag misstänkte att han inte ville hamna på bild (?). När jag förvarnade om ett foto så flög han av stolen och försvann som en vessla:) Troligen efterlyst.
Den här figurens inkomst bestod av pengar som han fick av de som ville fota honom. Ett märkligt jobb kan tyckas.
Ströget är tidlöst. Ser likadant ut som när jag var 5 år och var här med mormor och morfar första gången.
Hamnområdet i Malmö som aldrig verkar bli färdigt. Men Twin Towers är vackert. Inget hotell som jag trodde 2009, utan bostadsrätter med kodlås för att komma in. Såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar