tisdag 1 november 2011

En hjälte cyklade nästan på mig

Ja ni har ju läst mina hyllningar till jämnåriga musikern Toni Holgersson här.
Igår måndag gick jag på trottoaren på väg mot Västerbron ca kl 9.45.
Först blev jag irriterad eftersom cyklister ska cykla på gatan och inte på trottoaren.

Just när cyklisten passerade mig och jag slängde ett ont öga, så såg jag att det var min hjälte.
Toni Holgersson.
Han for fram på en gammal sliten herrcykel utan växlar och en tung ryggsäck på ryggen med ett stressat uttryck.
På trottaren alltså inte i cykelbanan som de andra.

Jag stod länge och betraktade honom när han hade passerat mina fötter.
Vart var Toni på väg?
Varför cyklade han så tidigt en måndagmorgon?

Han svängde av mot Lilla Essingen och försvann ur mitt synfält.

Jag stod kvar och undrade. Varför hade Toni cyklat förbi mig just den tidpunkten?


Det var en bra måndagmorgon, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar