tisdag 15 november 2011

Litteratur: Knausgård slutar!!!!!!!

Ni som läser bloggen. Ni vet. Karl Ove Knausgård - en blivande Nobelpristagare i litteratur, utan tvekan.
Jag älskar den mannen endast efter två romaner, Min kamp 1 och Kamp 2.

6 delar har geniet skrivit.
Nr 3 just släppt.
Vad går Karl Ove ut med då?

HAN SLUTAR SOM FÖRFATTARE!!


Ja ja, han skrev två böcker innan Min kamp, klart jag ska läsa dom, men med tanke på hur okänd han var innan Min kamp, så....

Här kommer mina favoritepisoder från Min kamp 1 och 2.
INGEN annan författare är i Knausgårds klass när det gäller realism!
Ulf Lundell, ställ dig i skamvrån och läs och lär!


a) Min kamp 1:
16 årig Karl Ove vill på en nyårsfest som han tror att en tjej är på, och vill smuggla dit en kasse starköl utan att grannar eller föräldrar ser. Miljön är norsk landsbygd långt bort från storstan. Ca 20 sidor magi!

b) Karl Ove och storebror ska som vuxna, röja, städa upp i farmors hus, där fadern dött och supit ner sig med sin mor och skitit, supit, lämnat disk, allt i en röra, fyllekaos, hans sista 5 år... Bröderna ska röja upp i huset som stinker och samtidigt planera begravningen av sin far...Farmor pissar på sig och är senil.
Ren och skär Nobelprisklass!

Min kamp 2:
a) Karl Ove lämnar fru i Norge och flyr till Stockholm, Västertorp inom loppet av några dagar. Nämner Stig Larsson vid namn. Träffar sin nuvarande fru Linda och skaffar 3 barn och blir kvar i Sverige och bor på Regeringsgatan med en jobbig granne. Lysande!

b) Parmiddag nyårsafton, med par som Karl Ove inte känner för... Inget alls händer. Men bara Karl Ove kan få dig att läsa ca 15 sidor i ett sträck ändå! Genialiskt!

KÖP ELLER LÅNA NU FÖR FAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar