torsdag 24 mars 2011

Filmen "Hämnden"

Ja jag vet, den är inte ny längre. Kom väl i höstas. Kom på dvd nyligen. Går fortfarande på Rigoletto.
Har sett alla Susanne Biers filmer och elände är det i samtliga. Men frågan är om inte "Hämnden" slår rekord i eländes elände?

Min favoritfilmgenre är drama, det vet ni redan.
Filmer som Barry Lyndon, Engelska Patienten, Deer Hunter, Skyddande himlen, Once upon a time in America, får mina ögon att spruta av tårar.
Och det är elände i de alla. Men vackert elände.
Men "Hämnden"...

Först av allt - filmen är av toppklass. Persbrandt gör sin livs roll! Manus femtjärnigt. Fotot genialiskt.
Men ändå. Eländes elände. Jag fick hålla för ögonen flera gånger.
Ni som tänker se "Hämnden", jag kommer inte att berätta om filmen allt för mycket. Men i min värld är det nog den mest hemska film jag sett. Och jag har sett många...

Taggarna i filmen är:
Skolmobbing i högstadiet, skolmisshandel, polis, självmordsförsök, uppsprättade flickor, svält, maskar i ben, cancerdöd, sprängning, kniv, hämnd, skilsmässa, otrohet, vuxenmisshandel, hot, folkmassa som dödar en, frånvarande föräldrar, skuld, föräldrahat.
Ingen Steve Martin-rulle direkt...

Så Nöjesbloggens råd till er som tänker hyra filmen:
Gör det inte med din käresta en fredagkväll, med räkor och vin och vänta dig en underhållande film.
Läs taggarna en gång till och var beredd!
Du kommer att gråta...
4+

Susanne Bier: Hur orkar du skriva ett sånt här manus????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar