tisdag 27 september 2011

Mina förebilder är...

Som sagt, författare och musiker var alltså planen, när jag var 14-15 år.
Författandet blev ett fiasko med 4 !!!!!!!!! refuserade romaner.
Musiker blev jag och tjänade lite pengar på det också och fick se inte bara Norden utan även Europa och träffa massor av intressanta musiker och för all del rockstars också.
Turnebuss och bära förstärkare och soundchecka blev en del av mitt liv under 80-90-talet.

Stiff Breeze live. Tom i mitten med vit skjorta och sin älskade Aria 2 bas.
Först basist i ca 20 år - 1983-2003 - tills jag tröttnade på att bara spela andra bandmedlemmars låtar, så jag bildade TenderBeat som gav ut en lågbudgetcd 2006, finns på Spotify m.m.

Så mellan 2006 och idag har jag inte gjort mycket. Några covergigs som inlånad basist. Skrivit 8 nya TenderBeatlåtar som jag inte orkar spela in.

Skönt.
------------------------------------------------------------
Så vilka var mina förebilder då 1982?
När jag började alltså och framåt.

Författare: Ulf Lundell, Klas Östergren, Strindberg, Per Hagman, Claes Holmström, Unni Drougge, Stig Larsson, Charles Bukowski.


Husgudarna. Tyvärr tyckte aldrig något bokförlag att jag nådde dit.
Mitt stora problem var att jag kopierade för mycket.
Fann aldrig någon personlig stil.

Fiasko med andra ord. Offrade flickvännerna hela tiden.
Förhållandena flög iväg som träflisor framför en svarv. Nya hela tiden. Underbara flickor som sökte äkta kärlek. Vad fick dom? En egoist som bara skulle få sin debutroman utgiven. Inget annat intresserade mig.
Kvinnor hatar att vara nr 2. Nr 1 eller så sticker dom.
Jag klandrade dom aldrig...
Foto: Tom 1986 med sin första kärlek Monica.

-----------------------------------------------
Basisterna har jag nämnt.
Bruce Foxton, Janne Borgh, Jason Newsted, Flea.
Foto: Tom med Janne Borgh från Strindbergs

----------------------------------------------
När jag blev låtskrivare började jag upptäcka kungarna på det området.
John Lennon, David Bowie, Stones på 70-talet, Elton John, Thåström, Tom Petty.
De lärde mig hantverket.

Idag kan jag skriva en bra poplåt på 20 minuter om jag måste.
Man lär sig hantverket.
(Text tillkommer givetvis efteråt).


Av nyare LÅTSKRIVARE så uppskattar jag Håkan Hellström, Henrik Berggren (Broder Daniel), Veronica Maggio, Niklas Frisk (A Camp, Atomic Swing), LykkeLi, Robyn.

Vet inte hur min framtid som musiker ser ut.
Att spela in en skiva tar ALL energi ur en människas liv. Innan man somnar funderar man på hur kören ska låta....

Ett alternativ är att ta fram basen igen. Hora sig med covers.
Vi får se.

Så var det för mig.

Hugs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar