torsdag 8 september 2011

Va haru för favoritbasister rå?

Den frågan kom ofta på fyllan under 80-90-talen. Man hade mött nån musikerkollega i baren på Ritz som spelade gitarr eller trummor och efter tredje ölen brukade frågan komma.

Från början 1979:
Bruce Foxton i The Jam. Rickenbackerbas och jag älskade att han även hoppade när han spelade.
Flink som tusan och sjöng ofta stämma med Paul Weller.
Gillade Bruce mycket mer än Sid Vicious (cool men värdelös).

Sen kom The Cure med svarthåriga Simon Gallup på basen. Oerhört cool och basen nere vid knäna och kluriga basgångar.

I Sverige hade min vän Janne Borgh dykt upp i Strindbergs, och han gillade också Bruce Foxton, så det blev kemi direkt. Min första bashjälte i Sverige. (Fjodor i Ebba var ju stenhård, men jag hade svårt att smälta att han spräckte Ebba Grön...)

Chrille Falk i Imperiet var ju också en svängig basist som kunde lira ordentligt.

Många fler var det inte under 80-talet.

Jag spelade ju även i hårdrocksband på 90-talet. 1991 var det omöjligt att bortse från Metallicas svarta album där jag upptäckte Jason Newsted. Jag köpte hela boken med ackorden till den skivan och lärde mig basen utantill så jag spelade unisont till Jasons tunga groove.
Den bästa basskola man kunde tänka sig...

1992 upptäckte jag Flea.
Geniet i Red hot chili peppers som alltid spelar 4 strängat på en Precisionbas och får allt att svänga, funk, pop, rock, ballader. Flea är den som har stannat hos mig. Har försökt hänga på honom ibland men det är svårt...Idag 2011 är Flea den basist som jag alltid kan avguda. Som jag fortfarande respekterar.

Thats it folks. Fler är det inte.
Oj. Ok. Jag älskar Thin Lizzy. Phil Lynnot..... mmmmm. En grym basist som dessutom sjöng samtidigt vilket är jävligt svårt.
Sting i Police var också en fantastisk allroundbasist under Policeåren. Reggae, punk, pop, Sting fick allt att svänga. Sjöng dessutom samtidigt...

Klippet är givetvis med FLEA.
Basgången är så svår att den alltid ligger med i basskolor på internet. OM ni försöker spela bas till denna låt - bli inte lessna om det inte går. Det är Flea som kan den...

Ha de bra. Toms favvobasister alltså.
Hej hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar