söndag 18 september 2011

Sveriges bokförlag lydde Nöjesbloggen!!!

Ni som läst länge, minns kanske mitt inlägg 2010, som byggde på att biografier från musiker kommer från utländska stjärnor.
Jag hade just läst Jan Guilious förträffliga biografi som var mycket läsvärd.
Jag tog upp att Plura i Eldkvarn var en av få som gett ut någon biografi, jag gnällde över att någon biografi från Thåström eller någon annan ikon kommer vi aldrig se ljuset av.
Men från Ron Wood eller Ozzy Osbourne är det inga problem.
Att läsa en biografi av en favoritartist är nog det bästa jag vet!

Om de svenska förlagen läste Nöjesbloggen vet jag inte, men dom lydde i alla fall. Bra så.

Efter mitt inlägg, blev det stort pr-pådrag när punktanten Kajsa Grytt skulle ge ut en biografi på Norstedts våren 2011.
Modigt av Norstedts eftersom Kajsa Grytt knappast är välkänd som en Robyn direkt...

Tätt därefter har nu biografier kommit från två legendariska rockstjärnor i Sverige, nämligen Olle Ljungström och superstjärnan Kee Marcello från Easy Action och Europe.

Olles bok är ingen äkta utan bygger på massor av intervjuer av samma reporter under lång tid. Men ändå. För mig är det julafton...

Toppen, båda böckerna ska köpas imorgon.

Tänker tillbaka på Plura som var först ut, för några år sedan.
Den var okey men det var lätt att känna sig proppmätt när den lästes. Dels beskrevs goda måltider och enorm alkoholkonsumtion sida upp och ner. Stora delar av boken hade dessutom jag och många andra redan läst eftersom den byggde på hans blogg "svart blogg" som skrevs innan skivan med samma namn släpptes.
Proppmätt var man efter Pluras självbiografi.

Om utvecklingen fortsätter i Sverige så väntar jag med spänning på följande biografier:

Joakim Thåström "Mitt liv från Skebokvarnsvägen 209 till idag".
(kommer aldrig hända, möjligen om han erbjuds an offer he cant refuse)


Carola "Från kristen oskuld till att ligga med Poodles trummis"

Lena Ph "Därför vill jag alltid se kåt ut på scenen - mitt liv i ord..."

Magnus Uggla "Mitt liv från Östermalm till punk till Danderyds villakvarter"

Thorsten Flinck "Ett geni och mitt kaos bakom kulisserna"


Jag väntar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar