måndag 6 december 2010

Tom mötte Lassie!

En avlägsen kompis frågade i helgen på Fejan nåt i stil med: "Va fan du som träffat så många musiker under dina år som frilansbasist, ger mig tusan på att du träffat på någon i Så mycket bättre också?"

Han hade så rätt så rätt.
Märkligt att jag inte berättat det tidigare.
Vi tar Di Leva först.
1985 sökte han basist och jag ringde för en provspelning hem till honom. Han var blyg och tystlåten i telefonen. Jag hade ringt för sent. Mats Ronnerstam (Japop) hade precis fått jobbet. Efter det var det Ritz som gällde och vi hade ett snack om prylen nåt halvår senare, han var oerhört snäll och empatisk. Jepp, jag har det mesta med DiLeva fram till "Miraklet", där skildes våra vägar, men "Rymdblomma" är en av Sveriges bästa album någonsin.

Plura: När jag skulle gå på audition för Jakob Hellman så var det Eldkvarns replokal och prylar som skivbolaget EMI hade till förfogande. Dagen efter råkade Plura och Carla och Kajsa Grytt vara på Engelen. Eftersom jag kände Kajsa sedan tiden hon jobbade på Sätra Fritidsgård och jammade med oss ibland, så hade vi en trevlig stund där i källarvalven, Plura och jag. Han hade ingen koll alls på att EMI nyttjat deras replokal från Fryshuset.
Träffade honom igen för några somrar sedan, då han gästade Winnerbäcks kompband Hovet på Akkurat. Plura drog igång "Ta min hand" och jag stod längts fram, när första versen skulle börja mindes inte Plura alls texten. Jag sjöng den åt honom och han log och kom in i låten på rätt sätt.
Efteråt på Akkurats uteservering skålade vi och skakade hand och han tackade för mitt stöd.
Eldkvarn från 1981 "Musik för miljonärer" och fram till idag är fantastiskt bra!

Så visst, connections finns det hela tiden om man bara letar lite:)

Kram och puss på kind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar