torsdag 16 december 2010

Tom var även en lovande poet

Ytterligare en oerhört stark och gripande dikt från diktsamlingen "Farväl till fångarna" som skrevs nån gång 1990-1992 skulle jag tro. Troligen i Solberga på Klackvägen men somliga kan ha skrivits i Gröndal också.
Den här tycks handla om Sverige och inte om Toms egna demoner. Det verkar som Tom inte var så nöjd med sitt hemland? Håll till godo:

MIN BÄSTE VÄN? c.Tom Lilywhite

Sverige - min älskade vän
Hur mår du idag?
Jag har vuxit upp i ditt sköte
Är du i slag?
Känner du vindarnas drag?
Känner du fiskarnas hugg på ditt flöte...

Sverige - du har det inte lätt
Dina öppna sår tycks aldrig läka
och bandaget har snart tagit slut
Blodfläcken på marken
pryds av rosor
Jag hör orgeltonernas melodi
Kan kyrkan lösa din knut?
Är kyrkan rätta vägen ut?

Sverige - jag står på din sida
Du är ju en dignitär
Jag smyger över hustakens plåt
Du får inte falla i gråt
men ingen vet vem jag är
om nätterna...
Jag tittar över slätterna
i södern och skogarna i norr
Än så länge behövs ingen borr!


Sverige - du är ganska hård
mot dina medborgare
Du har svårt för skratt och galenskap
och vill hålla oss i fångenskap
Kanske du behöver vård?
Eller träffa vår Lord?

Men solen fortsätter skina över dig
och till ditt hjärta säger vi
aldrig nej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar