lördag 8 januari 2011

Litteratur me

Finns det något bättre än att kasta sig in i ett nytt författarskap om man är en bokälskare?
I mitt fall förutom bokälskare även avdankad och missförstådd (ha ha) författare med 4 romaner och bara en publicerad...

Folk frågar ibland hur jag börjar. Enkelt. Gå in på Stadsbiblioteket (eller där du bor) och välj ut en bok på måfå som du har lite hum om. Praxis är att om jag uppskattar den första boken av en författare så är det hur lätt som helst att fortsätta gräva.
Paul Auster höll mig sysselsatt under ca två år. Det tog aldrig slut. Den ena dynamiten efter den andra.

Idag. Kerstin Thorvall. Vilken kvinna! "Svart resa" heter boken. 60-årig dam åker till Senegal för att dansa. Men hon blir lätt uppraggad av svarta män med stora spjut och dom ger henne vad hon begär. 1987 kom den och stackars Kerstin blev förstås lynchad av den svenska 80-talsfeminismen. Åka och dansa och ligga med svarta män saknade politiskt perspektiv hette det.

Nu har jag bara ca 30 böcker kvar av henne...

Kerstin Thorvall - vila i frid!
Respekt!

4 kommentarer:

  1. Kan feta vita desperata karlar utnyttja fattiga Thailändskor.
    Varför ska inte feta vita desperata kvinnor göra detsamma i Afrika.

    SvaraRadera
  2. Företeelsen är väl lika illa och osmaklig var den än förekommer!


    Förresten det blev väl en ny våg i Sverige efter de första böckerna.
    Frånskilda medelålders kvinnor som började med "Afrikansk dans" mycket bongotrumma där hahaha

    SvaraRadera