söndag 23 januari 2011

När en artist överraskar...

Min relation till pianisten Niklas Strömstedt är bara två:

a) Han och Efva Attling kom in en lördagmorgon till PUB sport där jag jobbade över sommaren 1989. Efva ville köpa en rullbräda till sin 4-åriga son. Niklas stod bakom och såg snäll ut. Jag kände igen honom från Lundellkonserter. Sen cyklade dom iväg.

b) Niklas har spelat på flera Lundellskivor och turneer. Niklas solokarriär vet jag inte mycket om, hört nåt på radion och tyckt att det varit för sliskigt.
Thats it.

Han blev uttagen till årets Stjärnorna på slottet. Verkar vara en sympatisk, varm, skärpt kille.
Inget mer med det. Jag ändrade inte uppfattning precis.
Men.
Igår. Äntligen en surprise!
Niklas Strömstedt skulle överraska Marie Göransson med en sång till kaffet i avslutningsprogrammet.
Plötsligt kom chocken. Hans val av sång.
NIKLAS STRÖMSTEDT VALDE ATT SPELA ELVIS COSTELLOS "ALISON" MED SVENSK EGEN TEXT.
EN AV ROCKENS TRE BÄSTA LÅTAR GENOM TIDERNA.
FRÅN COSTELLOS DEBUTSKIVA 1978.

Och plötsligt fick jag en ny syn på Niklas Strömstedt. Vilken koll han har!
Vad lite det krävs egentligen...
Foto: Från legendariska "My aim is true" valde Niklas den bästa låten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar