söndag 2 januari 2011

Mitt kära Kungsholmen

Idag blir det favoriten Hantverkargatan (start Fridhemsplan) och sen innan Stadshuset viker man vänster och ner mot Karlsbergs strand och längs kanalen smider jag planer.
Sen tar man av vänster ungefär vid båtförsäljningen och kommer upp Fleminggatan.
Som jag alltid säger:
Södermalm - för trångt och för många fyllon och där har jag bott klart (Metargata, Renstiernasgatan, Bondegatan)
Östermalm - lugnt och vackert ute vid Gärdet (bodde på Värtavägen) men tyvärr lite för mycket rik överklass med slipsen på även en lördag på NK.
Vasastan - där tillbringade jag mycket tid som barn eftersom mormor bodde på Västmannagatan. Mitt andra alternativ. Bara en nackdel. Inget vatten nånstans. (förutom Vanadisbadet:) )
Gamla Stan - gemytligt men väldigt lite bostäder och Slottet tar ju upp halva stadsdelen.

Alltså: Kungsholmen rules. För Tom.

Foto: Mitt favorithus Kungsholmstorg, korsningen Hantverkarg/Scheelegatan

5 kommentarer:

  1. Du går på helt fel sida av söder,Tänk att gå längst Årsta viken komma till Hornstull gå vid Västerbron till Långholmen,men så klart är även Sofo underbart med Pet sound kolla skivor gå till Mosebacke sen vidare till Fåfängan och se ut över Stockholm. Södermalm är det finaste i Stockholm.Alla fina träkåkar och fina kyrkor. Men Karlberg är fint och gå runt vid.

    SvaraRadera
  2. Ja ja..:) Årstaviken leder bort mot Tanto, och där finns härliga söderfyllon...

    SvaraRadera
  3. vad har du emot fyllon helt plötsligt? du hänger ju jämt på krogen?

    SvaraRadera
  4. Ja och Kungsholmen har fått pundarna men dom är också människor precis som söderfyllona.
    Alla kan ju inte va som Tom som lever på att han äntligen få ha en dålig skiva på Spotify.

    SvaraRadera
  5. Svar anonym: Nja, jag tycker nog skivan är rätt bra. Kunde behövt en riktig producent men jag är nöjd med tanke på att Bengus aldrig hade spelat in en skiva. Men smaken är som baken, klart att du får ogilla den hur mycket du vill. Jag tycker Håkan Hellströms nya är riktigt dålig.
    Och det verkar ingen annan tycka:)
    Emot fyllon? Inlägget handlade om Södermalms fyllon enbart och de kan vara jävligt högljudda och ofta kräva att man pratar med dom när dom söker kontakt på t ex systembolaget eller tobaksaffären. De syns och hörs för mycket. Alltså torgfyllon. På krogen har jag inget emot dom. Bara dom på gatan som ska prata med allmänheten...

    SvaraRadera