lördag 13 november 2010

"Get happy" plattan är ju kanon!

Jag vet, vem bryr sig om en bloggares musiksmak, ofta är det lönlöst, kanske en läsare går in på spottan och kollar upp vad Tom skrivit om. Kanske tio. Kanske aldrig någon alls.

Men jag vill påpeka en underbar sak i livet som alla popnördar världen över känner igen.
(Läs High fidelity av Hornby så fattar ni).
Att upptäcka en skiva SOM MAN GLÖMT BORT! är helt ljuvligt.
Som när du var barn och hittade en bortglömd karamell bakom sängen när du städade.

Jag har haft Elvis Costello som husgud i många år. När Spotify kom behövde jag inte piratviken ens, det var bara att välja ur hans katalog.

Idag såg jag en skiva som liksom aldrig tänkt på. Hans soulplatta "Get happy" från 1980.
20 korta soulpopdängor som är helt magiska.

Varför hade jag då förbisett den? Jo efter 3an "Armed forces" så drogs jag mer mot svartrocken, Cure, Echo, Killing Joke och sånt. När Jan Olov Andersson skrev om "Get happy" ignorerade jag Costello.

Anyway, "Get happy" är fantastisk och soulpop som bäst. Det upptäckte jag 30!!! år efter den hade relase.
Sent ska syndaren vakna.
Kolla in den på spottan vetja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar