måndag 15 november 2010

Hur kan man vara så pinsam som Markus Larsson?

Vad jag tycker om journalister - det vet ni redan. Slöa och ofta patetiska eftersom de följer sina kollegor.
Jag har skrivit det tidigare, och när alla landets popskribenter skriver samma sak så blir jag röd om kinderna, jag liksom håller handen för ögonen och tycker ibland synd om dem, som inte vågar skriva från hjärtat utan måste trampa i samma fotspår som de övriga.

Jag begriper inte mycket alls av Håkan Hellströms nya. Fina texter, javisst. Men låtarna...Ingen av dem skulle platsa på debutskivan.
Nog om det.
Sen Aftonbladets Per Bjurman pussade Håkan på munnen under en konsert så har Sveriges musikjournalister avgudat Håkan. År efter år. Förbehållslöst. Distanslöst.
När skivan släpptes för några veckor sedan så gick skribenterna upp i gemensam brygga igen.
Som väntat. Full poäng i alla tidningar. Utom i AB.

Så igår måste ändå Markus Larsson ha slagit pinsamhetsrekord! Han gav Hellström 4 +.
FÖR ATT SEN ÅNGRA SIG!
Publicerar några veckor senare en artikel om att det var 5+ han borde ha gett skivan.
Jag rodnar och kan inte låta bli att visa er pinsamheterna:
Citat Markus Larsson:

"Förlåt. Sorry. Désolé.
    Jag satte fyra plus på Håkan Hellströms senaste skiva ”2 steg från paradise”. Det var käpprätt åt fanders. Lagom till Hellströms turnépremiär i Göteborg i morgon publicerar vi därför en ny recension av samma skiva, för första och sista gången.
    Rätt ska vara rätt. Framför allt när det gäller betyg. Jag siktade lågt från början. Stålsatte mig för att inte bli berörd. Försökte vara falskt professionell i stället för att lyssna med hjärtat.

Jag hade inte tid att tänka efter. Kritiker som recenserar skivor har alltid för lite tid. Fan tog bofinken och jag satte en feg fyra.

Jag har gått som en annan professor Balthazar i min lägenhet – runt, runt, runt – ända tills vardagsrumsgolvet blivit så slitet och urgröpt att jag nästan trillat ner till grannen. Stirrat ut genom fönstret. Svurit och legat sömnlös och svikit mitt uppdrag.

Fyra plus var inte bara för snålt. Det var fel. Sorry. Det är för djävligt. Men nu rättar jag till mitt misstag, för första och enda gången.
Nu har det sista och femte och förlorade plusset hittat hem."

Pinsamt eller....

Jesus, hur kan Aftonbladet släppa in en sån pinsam artikel?

3 kommentarer:

  1. Tycker du är pinsam som dessutom skriver fel,den där artikeln kom för flera veckor sen och inte igår.Och sen om du hatar dom slöa och ofta patetiska journalister varför läser du då tidningar och tittar på nyheter.Om inte dom fanns så skulle inte vi få veta så mycket om vad som händer i världen och musikvärlden. Tycker inte alls att Markus Larsson är pinsam han har bara rätt.
    Och sen ska jag berätta en sak alla bilder du lägger upp som du antagligen har tagit från nätet (ja inte egobilderna) kan du bli anmäld för du måste alltid skriva vart du har tagit dom ifrån och vem fotografen är och helst ska du fråga fotografen om du får ta bilden ochlägga upp på din blogg,Du kan få böta många miljoner och hur ska en fd basist ha råd med de. Ett tips bara.

    SvaraRadera
  2. Svar: ja fotona ja. Jo Tom borde skriva var dom kommer ifrån, tack för tipset. Men jag tänker att den som publicerat bilden på nätet innan jag norpar den, är den som ligger illa till.
    Journalister - jag läser tidningar och ser tpå tv och rodnar ibland av pinsamheterna...

    SvaraRadera
  3. Markus Larsson är en märklig recensent. Han sågar i stort sett alla jäms med fotknölarna, men gäller det Håkan då är det alltid högsta betyg. Helt otroligt. Tyder på låg integritet och att han inte klarar att förhålla sig professionellt till sitt yrke.

    Ska inte en kritiker klara av att lyssna med samma öron på musik av alla de slag?? Och i mesta möjliga mån lägga sina fördomar och känslor åt sidan? Är det inte själva grundkriteriet för att vara kritiker?

    Detta fixar inte Markus.

    /e

    SvaraRadera